П`ятниця, 29.03.2024, 11:14Вітаю Вас Гість | RSS
Alter ego
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 73
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Опис компонентів досвіду



Тренінг як форма організації процесу навчання має свої особливості :

* Наявність постійної групи учасників ;

* Дотримання визначених принципів групової роботи ;

* Просторова організація процесу навчання ;

* Використання активних та інтерактивних методів роботи ;

* Застосування особистого досвіду та знань учасників.

Хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.

На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватись в школі (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не пересідати). Однак ця форма роботи має свої правила . Перше з них — учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов'язання дотримуватися певних правил (не запізнюватись, не перебивати, бути доброзичливим , толерантним, активним).

Учні справді не сидять за партами, вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч.

 Педагог, якого найчастіше називають тренером або фасилітатором (від англ. "facilitate” — полегшувати , сприяти), не домінує , а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються один до одного на ім'я . Це допомагає налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар'єри .

Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор).

Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

Завдання просвітницьких тренінгів з "Основ здоров'я”, курсів "Корисні навички”, "Корисні навички для всіх”, "Профілактика ризикованої поведінки” та "Рівний-рівному” полягає не лише в інформуванні підлітків щодо факторів ризику та захисту від них, а й у формуванні відповідальної та безпечної поведінки . Здоровий спосіб життя потрібно пропагувати як реалістичну і привабливу альтернативу, якою люди можуть користуватися впродовж усього життя .

Поведінка — одна з основних детермінант здоров'я , ступінь впливу якої значно перевищує  вплив інших детермінант, тому й виникла потреба  змінити пріоритети в профілактиці: від профілактики хвороб до профілактики поведінки . За такого підходу на перший план виходить проблема впливу на поведінку людини. Наочно це можна продемонструвати такою схемою.

 

За цією схемою ми можемо простежити складний пятиетапний процес перетворення просвітницької інформації у кінцевий результат — зміцнення здоров'я.

Для ефективного здійснення цього процесу важливо засвоїти необхідні умови і прийоми превентивного навчання : особлива роль вчителя; позитивна психологічна атмосфера; групові методи.

 Функція педагога-тренера в процесі тренінгу дуже багатогранна :

* Інформаційна функція забезпечує отримання підлітками якісної, достовірної інформації в доступній формі.

* Мотивуюча функція призвана звернути увагу на мотиви, які спонукають учасників тренінг-курсу до збагачення своїх знань стосовно здоров'я, здорового способу життя, зацікавленості в поширенні просвітницької програми.

* Комунікативна функція забезпечує налагодження взаємодії в групі.

* Організаторська функція полягає у плануванні, розподілі видів діяльності й координації просвітницької роботи .

* Діагностична функція покликана виявити окремі соціальні аномалії в певному мікросоціумі, конкретизувати проблему учасника тренінгу.

* Випереджувально-профілактична функція спрямована, насамперед, на виявлення , запобігання й обмеження асоціальних явищ,  забезпечення умов для формування соціально позитивної спрямованості особистості.

* Прогностична функція виконує змістовно-цільові та організаційно-методичні завдання. В першу чергу, це передбачення, до яких результатів призведуть зусилля педагога-тренера в різних аспектах його діяльності.

Вчитель, який в своїй роботі використовує метод тренінгу має задати собі кілька запитань :

"Чи є я експертом?” На відміну від інших предметів, в яких учитель розбирається ліпше, ніж його учні, об'єкт превентивного навчання є дуже суперечливим і не завжди має однозначне трактування, тому тренер має допускати, що в деяких питаннях діти можуть бути більш проінформованими.

"Чи є моя особиста думка єдино правильною?”На запитання , наприклад , вживання психоактивних речовин, ставлення до ВІЛ-інфікованих тощо немає готових, єдино правильних відповідей. Тому кожну висловлену учнями думку прийнято вважати такою, що має право на існування.

"В чому полягає моє завдання ?” Якщо вчитель не вважає себе винятковим джерелом інформації, а свою особисту думку — єдино правильною, то перед ним постає складне професійне завдання — допомогти дітям вчитися. А тому сам він відчуває задоволення не від того , що всі учні засвоїли певний набір незаперечних істин, а від спостереження за вихованням особистісно та соціально компетентних людей.

"Яким прикладом я є для моїх учнів?” Бажано, щоб учитель був хорошою рольовою моделлю для учнів . Для цього важливо не стільки те, що він говорить, скільки те, як він чинить.

"Чи можу я чогось навчитися у своїх учнів?” Учитель може багато чого навчитися у своїх учнів , якщо він відкритий тому, що вони говорять. Тому тренінг дозволяє встановити атмосферу справжнього діалогу між дорослими і підлітками.

 Для успіху процесу навчання важлива позитивна психологічна атмосфера . ЇЇ створюють : дотримання правил поведінки, принципів превентивних програм і планів занять; відсутність оціночного ставлення один до одного; застосування методів навчання в групі .

Навчання в групі — ефективний метод сучасної педагогіки, що допомагає забезпеченню комфортних умов навчання. Він розвиває особистісну і соціальну компетентність, формує установки здорового способу життя . Та традиційному уроці вчитель повідомляє учням нову інформацію, діти слухають і,  коли їх запитають, відповідають . Бажані правильні відповіді. Тому учні змагаються один з одним  за право висловити очікувану відповідь і здобути заохочення вчителя, а разом з ним і певний статус серед однокласників. Об'єднані в групи, учні отримують нові можливості  для навчання і виховання . Зростає ймовірність того, що вони висловляться. Спілкуючись, діти розвивають вміння слухати, думати і працювати разом. Це стає додатковим мотивом для навчання загалом.

 

Рівень засвоєння навчального матеріалу

в залежності від використання різних методів навчання .

 Застосування навчання в групі поруч з традиційними методами дозволяє вчителеві покращити якість навчання.

Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів